Vivienne Westwood – britų mados dizainerė, aktyvistė, žinoma dėl savo provokatyvių dizaino sprendimų, sukūrusi sintezę tarp pankroko muzikos ir aukštosios mados.
Vivienne Westwood – britų mados dizainerė, aktyvistė, žinoma dėl savo provokatyvių dizaino sprendimų, sukūrusi sintezę tarp pankroko muzikos, būtent modern punk ir new wave (XX a. 8-9 deš. roko žanro, kilusio iš pankroko) ir aukštosios mados. Ji laikoma britų punk estetikos ikona, įkvėpusia britų pankroko legendinę grupę Sex Pistols. 2022 m. britų transliuotojas Sky Arts įvardijo Vivienne Westwood kaip vieną svarbiausių britų asmenybių per pastaruosius 50 metų, kuri padėjo pagrindus punk ir new romanticism mados kryptims bei atgaivino gatvės madą.
Westwood gimė 1941 m. Anglijoje, Češyre esančiame Tintvistlio kaimelyje, kuklaus batsiuvio tėvo ir verpėjos motinos šeimoje. 1958 m. šeima išsikraustė gyventi į vieną iš Londono priemiesčių, Harlou. Jau tais metais septyniolikmetė Vivienne jautė susidomėjimą mada, todėl nusprendė stoti į Harou menų mokyklą (dab. Vestminsterio universitetą), kurioje ir gilinosi į madą. Visgi, po studijų ji iš karto nešoko dirbti dizainere – iki 1971 m. Westwood dirbo pradinio ugdymo pedagoge.
Kaip dizainerė Westwood išgarsėjo stilizuodama rūbus drabužių butikui, kurį ji įkūrė kartu su savo antruoju vyru, Malcolm McLaren, – vėliau iškilsiančios legendinės 8 deš. pankroko grupės Sex Pistols vadybininku. Poros verslo pradžia buvo kukli: iš pradžių jie prekiavo dėvėtais 6 deš. vintažiniais rūbais ir McLaren sukaupta rock-and-roll plokštelių kolekcija. Tačiau vėliau publikos dėmesį patraukė Westwood punk stiliaus rūbai, pavyzdžiui, paplėšyti marškinėliai su skambiais antivaldžios šūkiais ir simboliais ar kelnės, papuoštos dirželiais (angl. bondage trousers), kurias pamėgo prie erotikos linkusieji. Butiko pavadinimo pokyčiai – nuo pirmojo Let It Rock, vėliau sekančių Fast to Live, Too Young to Die ar SEX iki galutinio Seditionaries (t.y. aktyviai prieš teisinę valdžią nusiteikę asmenys) – yra nuoroda į pačių savininkų stiprėjančią antipatiją to meto Britanijos socialinėms normoms bei aštrėjančią reakciją į valdžios nuolankumą ekonominio nuosmukio kontekste, kuris lėmė jaunų žmonių baimę dėl „prarastos ateities“ ir tapo paskata pradėti punk judėjimą. Jaunuomenė rėmė Westwood ir McLaren maišto idėjas, laikydami jų Londono butiką to meto „mados Meka“, tačiau dešiniųjų pažiūrų spauda, žinoma, kritikavo šių verslininkų-maištininkų veiklą. Galiausiai pora išsiskyrė, tačiau išlaikė darbinius santykius. Nors Westwood kūrė dizainus ir neoromantizmo stiliumi (iškilo jos Tartan languotas raštas, įkvėptas škotų tradicinių rūbų, bei kurtas romantinis įvaizdis roko grupei Adam and the Ants), tačiau ji nepaliko punk nuošalyje, pavyzdžiui, kurdama rūbus Sex Pistols. Jų įkvėpta, ji sukūrė vieną kontraversiškiausių savo dizainų: 1977 m. Destroy – marškinėliai su didžiule raudona svastika, apverstu nukryžiuotu Kristumi, išdidintu žodžiu DESTROY (angl. sunaikinti) ir jau minėtosios pankroko grupės kurtais dainos žodžiais: „I am an antichrist / I am an anarchist, / don’t know what I want / but I know how to get it / I wanna destroy the passer by / I wanna be anarchy.” Pelnytai susilaukusi dėmesio dėl šokiruojančio dizaino, kurį būtų galima laikyti antisemitizmo bei antireligijos išraiška, dizainerė teigė, jog tai protesto kūrinys: „Tai mėginimas stoti prieš žiaurius pasaulio diktatorius, pavyzdžiui, (tuometinį Čilės diktatorių) Augusto Pinochet. Kalbant plačiau, tai buvo mano priemonė pasakyti senajai kartai, jog mes nepriimame jūsų vertybių ir tabu, ir jūs visi fašistai.“ Savo nusiteikimą prieš Britanijos dešiniųjų politiką ir pasaulio sociopolitines problemas Westwood išreiškė dar ne kartą: pasisakė už Škotijos nepriklausomybę, skatino etišką madą, protestavo prieš vartotojiškumo kultūrą, taip pat dėl gyvūnų teisių bei klimato kaitos. Laikraščio The Guardian interviu 2014 m. Westwood pasidalino, jog jos „darbo prioritetas – ne mada, o klimato kaita“. Dizainerė sulaukė kritikos dėl savo greenwashing, t.y. apgaulingai ekologiškos rinkodaros, neva jos rūbų gamybos procese naudoti kai kurie aplinkai žalingi elementai.
Rekomenduoju išsamiau susipažinti su šia asmenybe ir nuspręsti patiems, ką apie ją manote. Kad ir kaip bebūtų, Vivienne Westwood įsirašė ne tik į mados, bet ir į popkultūros istoriją. Dizainerė mirė 2022-ųjų gruodį.