Jasper Johns ir Robert Rauschenberg – dailininkai, kurių šilti tarpusavio jausmai sugebėjo subtiliai išryškinti abiejų menininkų talentus, taip suteikdami jiems išskirtinumo. Pirmą kartą jie susitiko 1953-ųjų žiemą, poros santykiai, trukę apie septynerius metus, paliko svarbų pėdsaką abiejų kūrėjų gyvenimuose bei darbuose.
Nors Jasper ir Robert nebuvo linkę pernelyg viešinti savo santykių, tačiau išanalizavus šių menininkų darbus, galima pastebėti, kad tam tikros detalės persipina abiejų vyrų kūriniuose. Vienas iš labiausiai pastebimų panašumų – tikrovėje egzistuojančių objektų savitas vaizdavimas. Tiesa, Robert, kitaip nei Jasper, labiau mėgo tapyti vis kitus daiktus ar žmones. Manoma, kad Jasper būtent jųdviejų pažintis suteikė įkvėpimo įžvelgti skirtingas detales kasdien matomuose dalykuose. Vienas pagrindinių bruožų, kuriuo pasižymėjo šio menininko kūryba – tų pačių objektų vaizdavimas, kartais net dešimtis kartų, į pagalbą visuomet pasitelkiant atitinkamą kompoziciją ir spalvų gamą. Tai ypatingai aiškiai matyti darbe „Vėliava“ (angl. “Flag“) (1955) ir kituose šios serijos darbuose, kurių pagrindinė detalė – Jungtinių Amerikos Valstijų vėliava. Kūrinių rinkiniai, kurių didžioji dalis gimė Jasper ir Robert dar būnant pora ir bendradarbiaujant kaip menininkams – „Jungtys” (angl. “Combines“) (R. Rauschenberg, ~1954-1964 m.), „Taikinys” bei „Vėliavos” (angl. “Target“ ir “Flags“) (Jasper Johns, nuo ~1955 m.).
Pažinties pradžioje Jasper Johns nebuvo žinomas menininkas – tuo metu dar tik svajojo tokiu tapti. Kita vertus, Robert Rauschenberg savo darbus pristatinėjo jau 1940-aisiais. Viena svarbiausių parodų įvyko prestižine laikytoje Betty Parsons galerijoje (“Betty Parsons Gallery“) Šiaurės Karolinoje, JAV. Jasper kūryba susilaukė dėmesio 1955 m., po netikėto susitikimo su Leo Castelli, meno galerijos savininku. Tuo metu Jasper ir Robert jau buvo įsirengę savo studijas tame pačiame pastate. Kartą Castelli užėjo pas Robert aptarti tam tikrų detalių dėl netrukus įvyksiančios parodos. Leo, užsimanius ledukų gėrimui, Rauschenberg pasiūlė apsilankyti ir Jasper studijoje, kuri buvo įsikūrusi aukštu žemiau. Castelli, išvydęs dar nežinomo menininko darbus, liko sužavėtas. Tais pačiais metais Jasper Leo Castelli galerijoje surengė savo pirmąją parodą. Tai buvo menininko išsvajotos karjeros pradžia.
Kad ir kaip norėtųsi Jasper ir Robert draugystę romantizuoti, nederėtų ignoruoti fakto, kad šių talentingų kūrėjų santykiai netruko amžinai. Manoma, kad vyrų išsiskyrimo priežastimi tapo Jasper sėkmė. Nors menininkai suteikė vienas kitam nemažai įkvėpimo, o Robert – žinomumo netrūko, teigiama, kad būtent gerai besiklostanti Jasper karjera pastarajam ėmė kelti vis daugiau pavydo. Kita vertus, nutrūkę santykiai nesunaikina įspūdingų kūrinių, gimusių šios subtilios draugystės metu. Dailininkų palikimas minimalizmu dvelkiančiame konceptualiajame mene ilgam pakeitė požiūrį į kasdien matomus objektus, kurie kartais gali atrodyti ir itin banalūs.
Iliustracijos autorė: @joshephii
Teksto autorė: @gday_light