Gorillaz

„Gorillaz“ – populiariausia virtuali grupė pasaulyje, kitaip sakant, tai yra britų dainininko, dainų prodiuserio Damon Albarn kuriamos ir atliekamos muzikos bei menininko Jamie Hewlett iliustracijų bei animacijos bendras kūrybinis projektas. Šią virtualią grupę sudaro keturi veikėjai – 2-D, Murdoc, Noodle ir Russel. Animuoti atlikėjai visiškai išlaisvina kūrėją ne tik muzikos kūrimo, bet ir tęstinio naratyvo prasme, nes jie nėra varžomi fizinio pasaulio limitų.

Šiais metais grupė nusprendė išleisti aštuntąjį studijinį albumą, pavadinimu „Cracker Island“. Albumas išsiskiria savo stilistine įvairove – nuo 9 deš. pop muzikos maksimalizmu alsuojančių melodijų ar psichodelinio popso iki funk, jazz ir reggaeton elementų. Stebina ir netikėtų kolaboracijų gausa: bosistas, dainininkas, prodiuseris Thundercat („Cracker Island“), multiinstrumentalistas, psichodelinės muzikos atlikėjas Kevin Parker, geriau žinomas kaip Tame Impala („New Gold“), vienas svarbiausių šiuolaikinės Lotynų Amerikos popmuzikos atlikėjų Bad Bunny („Tormenta“), legendinės roko grupės Fleetwood Mac vokalistė Stevie Nicks („Oil“). „Cracker Island“ žymi septintąją „Gorillaz“ istorijos fazę, kurioje akcentuojami kultizmo, okultizmo, interneto technologijų, narkotikų kultūros ir šlovės vaikymosi klausimai.

Albumo pavadinimo reikšmė – itin svarbus elementas, kuris yra rodyklė į paties albumo skleidžiamą idėją. Anot kūrėjo Damon Albarn, pavadinime minima sala yra nuoroda ne į realiai egzistuojančią vietovę, o į izoliacijos būseną, kuri ne tiek fizinė, kiek intelektualinė ar emocinė. Izoliacija galima, pavyzdžiui, kulto kontekste, mat priklausydamas kultui ar atsidūręs tokioje aplinkoje, kurioje yra apsuptas vien bendraminčių, žmogus izoliuoja save nuo kitoniško (nebūtinai blogo) požiūrio. Taip pat kultizmas galėtų būti susijęs su fanatiškų fanų kultūra (angl. stan culture). Fanų kultūra šiandien – be galo paveiki ir tokia įtraukianti, jog individualybė iškeičiama į besąlygišką ištikimybę bendraminčių ratui, tarsi tai būtų kultas. Kultizmą galima būtų interpretuoti ir tiesiogiai – albume kritikuojamas įžymybių pasaulis, įskaitant ne tik muzikos industriją, bet ir Holivudą, apipintą tamsiomis kultizmo teorijomis.

Jau ne vienerius metus kuriamos konspiracinės teorijos apie įžymybių kultizmą, neva egzistuoja sektos ar kultai, kuriems priklauso didžiausios Amerikos scenos žvaigždės. Pavyzdžiui, teorizuojama, jog įžymybių kultai užsiima prekyba žmonėmis ar žmonių aukojimo ritualais, būtinais karjeros sėkmei garantuoti. Apie šlovės kainą ir kultizmą užsimenama jau pirmoje albumo dainoje, neatsitiktinai atitinkančioje albumo pavadinimą – „Cracker Island“.

Minima sala apibūdinama kaip „surogatinis rojus, kuriame tiesa yra iškreipta“, o dainos subjektas, 2-D, dalinasi savo patirtimi „amžinajame“ kulte, kurį ir būtų galima laikyti jau minėtu rojumi. Kaip vėliau paaiškėja šio albumo naratyve, kultas pasivadino „amžinuoju“, nes amžinas gyvenimas – kulto pagrindinis tikslas. 2-D įtraukiamas į šį kultą kaip išrinktasis, kurį vėliau pasirenkama paaukoti. Kadangi jo širdis – tyra, jo auka garantuotų „amžinojo“ kulto lyderės amžiną jaunystę. Šį momentą puikiai apipavidalintų visiems gerai žinoma frazė „parduoti velniui sielą“, kuri šiuolaikinėje kultūroje yra siejama su įžymiais žmonėmis, kurie žūtbūt pasiryžę pasiekti šlovę. Vis dėlto „sielą pardavęs“ ir traumuojančią patirtį išgyvenęs 2-D yra draugų išgelbėjamas nuo mirties ir nors priešpaskutiniame posme jis kalba apie „sumokėtą kainą“ bei „vis dar lauksiantį mokestį“, jis patikina klausytojus, jog „viskas bus gerai“. Apie 2-D patirtį šiame kulte, ypač apie narkotikų kaip priemonės naudojimą jo nenaudai, vėliau kalbama dainoje „Silent Running“. „Cracker Island“ baigiama aidinčia mintimi, „Nothing more to say“, kuri suteikia vilties: 2-D nepasiduos ir viskas tuo pasakyta. 

Antros albumo dainos, „Oil“, centre atsiduria meilė. Po išsiskyrimo su partneriu, subjektas paskęsta interneto platybėse, emociškai izoliuodamasis nuo pasaulio. Prisimindamas praeityje išgyventą meilę, jis galiausiai prieina prie išvados, jog jis kaip žmogus negali gyventi neskleisdamas meilės, o internetas jį stabdo nuo to. Interneto technologijų tema akcentuojama ir trečioje albumo dainoje, „The Tired Influencer“, kurioje subjektas svarsto apie meilę, kol fone girdisi dirbtinio intelekto įrankio „Siri“ atsakomosios replikos. Turbūt neturima omenyje meilė žmogui; tai meilė arba, jei tiksliau, priklausomybė nuo technologijų.

Apie tai kiek plačiau pažvelgiama dainoje „New Gold“, kurioje kalbama apie interneto technologijų užimamą vietą šiandienos kontekste bei iškylančias problemas. Noras vis augti technologine prasme tampa lyg kvailių aukso paieška, tarsi narkotiku; siekiame technologinio progreso, nepaisydami daromos žalos ne tik planetai, bet ir sau. Tačiau „Gorillaz“ neužsilieka prie negatyvumo ir pažeria vilties dainoje „Skinny Ape“, skirtoje iškelti jaunąją kartą, galinčią permąstyti pasaulio tvarką. Užtenka liūdėti – laikas judėti į priekį!

„And my intent is to breathe / In a new world, don‘t be sad for me“ – 2-D

Viršus